Veel mensen maken gebruik van hun fiets als vervoermiddel om bijvoorbeeld naar hun werk te gaan. Ook zijn er meer dan genoeg Nederlanders die kunnen genieten van een ontspannen fietstocht. Onder ons zijn er ook voldoende fanatiekelingen die sporten op de fiets, bijvoorbeeld in de vorm van wielrennen of mountainbiken. Wat je ook doet op je fiets, het is belangrijk dat deze in een goede staat verkeerd. Iedereen die deelneemt aan het verkeer heeft de verantwoordelijkheid om goed voorbereid de weg op te gaan. Fietsers zijn in veel gevallen de meest kwetsbare weggebruikers en daarom is het extra belangrijk dat alles in orde is. Dat is niet alleen voor jezelf, maar ook voor andere mensen op de weg.

Door je fiets goed te onderhouden zal deze bovendien een stuk minder snel stuk gaan. Dat scheelt pech op de weg en mogelijk veel geld. Kortom, meer dan genoeg redenen om je fiets af en toe na te kijken en een onderhoudsbeurt te geven.

#1: Maak je fiets regelmatig schoon

Het schoonmaken van je fiets kan al veel problemen voorkomen. Zorg er met name voor dat de ketting schoon is. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een oude tandenborstel. Het is ook belangrijk dat je de spatborden goed schoon maakt. Als daar veel vuil onder zit gaat dat schuren. Dat trapt erg zwaar en kan er bovendien voor zorgen dat je banden onnodig beschadigd raken. Maak nooit gebruik van een hogedrukspuit als je je fiets schoon maakt. Dit kan zorgen voor schade aan je fiets en dat kan nooit de bedoeling zijn.

#2: Smeer je ketting regelmatig in

Het breken van een schakel in een ketting is één van de meest voorkomende problemen met fietsen. Dit is niet alleen erg vervelend, het kan ook tot gevaarlijke situaties leiden. De ketting invetten is eigenlijk zeer eenvoudig (zie deze YouTube filmpjes) om te doen en het zorgt er in veel gevallen voor dat het veel minder moeite kost om vooruit te komen. Door het achterwiel iets van de grond te liften, bijvoorbeeld door een blokje onder je fiets te plaatsen, kun je de trappers ronddraaien terwijl je ontvetter op de tandwielen spuit. Daarna is het tijd om de ketting in te smeren met olie. Zorg ervoor dat deze goed verspreid wordt over de hele ketting.

#3: Controleer je remmen, je lichten en je bel

Goede remmen is wellicht de belangrijkste voorwaarde om als fietser op een verantwoorde manier deel te nemen aan het verkeer. Zorg er altijd voor dat je remmen werken en doe er onmiddellijk iets aan als je merkt dat deze minder goed functioneren. In het algemeen geldt dat handremmen iets kwetsbaarder zijn dan een achteruittraprem en deze zal je daarom vaker moeten controleren. Licht op je fiets is zeer belangrijk. Veel mensen beseffen niet dat een fietser zonder licht in het donker vaak bijna onzichtbaar is voor automobilisten. Een goede bel is altijd mooi meegenomen en kan je helpen om lastige situaties in het verkeer te voorkomen.

Vergeet ook niet om deze punten te controleren bij een kinderfietsje. Het is belangrijk dat je kids veilig kunnen fietsen. De remmen, fietsverlichting en een fietsbel spelen hier in een belangrijke rol. Is een kinderfiets toe aan vervanging? Kijk eens bij deze jongensfietsjes of meisjesfietsjes.

#4: Controleer je banden

Iedereen die regelmatig fietst heeft wel eens een lekke band gehad. Dat is erg vervelend en in sommige gevallen zelfs gevaarlijk. Controleer daarom het profiel van je banden regelmatig en ga na of de buitenbanden nog dik genoeg zijn (zie YouTube). Ook het hebben van de juiste bandenspanning kan voorkomen dat je een lekke band krijgt. Een standaard fiets heeft een spanning van 3,5 tot 4 bar en op veel moderne fietspompen wordt dit aangegeven.

Redacteur

Hallo ik ben Christel, redacteur van Recreatief.nl en al ruim 25 jaar eigenaar van deze site. Ik ben gek op reizen en heb al veel van de wereld gezien maar Nederland heeft toch wel echt mijn hart veroverd. We hebben in ons kleine land zoveel groots dat ik er dagelijks over kan vertellen en dat doe ik dan ook graag in mijn blogs over al het leuks wat er in Nederland te doen is en al het moois wat je kunt verkennen en ontdekken. De diversiteit van Nederland is ongekend en blijft mij, zelfs na 25 jaar schrijven, nog vaak verrassen.