Dagjes uit gaan vaak gepaard met veel gezelligheid en lekker eten en drinken. Maar die zijn helaas ook vaak ongezond. Hoe kan je nou een lekker dagje genieten en tegelijkertijd supergezond bezig zijn? Organiseer eens een actieve en sportieve dag, samen met familie of vrienden.

Je kan dit op verschillende manieren doen, waarbij je eerst het niveau zal moeten bepalen van de groep waarmee je traint. Het is ook een optie om een personal trainer in te huren. Kies een mooie locatie uit en ga lekker buiten (of bij hondenweer binnen) aan de slag om fitter te worden.

Heb je er al zin in?

Waarom kiezen voor een dagje sporten?

Heel veel van de dagjes uit zijn vaak niet al te gezond. Er wordt net even wat meer gesnoept, een lekker drankje genomen en niet alle uitjes zijn ook actief. Maar veel mensen lopen wel te klagen wanneer ze te dik zijn, geen conditie hebben of vaak moe zijn. Hoe je dit kan veranderen? Door een leuk dagje uit te combineren met gezonde dingen.

Het kan natuurlijk een hele klus lijken om dit te organiseren, maar met een beetje rondsnuffelen kom je er wel. Er zijn tal van mogelijkheden en het is weer eens wat anders, dan de standaard dingen die (wellicht) altijd gedaan worden.

Je kan het bij voorkeur ook doen in de lente of zomer, zo kan je lekker buiten sporten. Het is veel lekkerder om in de zon op het strand of in een park te sporten.

Hoe kan je dit organiseren?

Je kan het samen met familie of bijvoorbeeld vrienden gaan organiseren. Hierbij is het handig eerst eens te polsen wat hun ervan vinden. Probeer ze wel te motiveren, je zal zien dat de meesten het achteraf onwijs leuk vinden. Tijdens het sporten, gieren er namelijk allerlei hormonen door je lichaam. Waaronder verschillende hormonen voor meer geluk, die een lekker gevoel geven na de training. Verder kan het zijn dat je misschien wat hulp nodig hebt bij het organiseren.

Het kan zijn dat je fitnessapparatuur nodig hebt, of wellicht andere spullen ter ondersteuning van je actieve sportdag. Je kan ze kopen, of ervoor kiezen deze te huren. Nu is het voordeel van kopen natuurlijk wel, dat je ze meerdere keren kan gebruiken zonder terugkomende kosten.

Je kan hiervoor even rondspeuren op het internet en zoeken naar geschikte fitnessapparatuur en andere spullen.

Welke fitnessapparatuur heb je nodig?

Dat hang helemaal af van wat je wilt organiseren, bepaal dit dan ook goed. Hierbij zal je ook rekening moeten houden met wie je het actieve sportdagje gaat doen. Zijn dit beginners of bikkels die wel van een uitdaging houden?

Je kan er voor kiezen om kettlebells te gebruiken, hiermee kan je verschillende oefeningen doen met 1 attribuut. Hetzelfde geldt voor dumbbells, waarmee je (in feite) bijna alle oefeningen kunt doen voor je hele lichaam. Voor grotere fitnessapparatuur is het wellicht slimmer een zaaltje te huren, omdat die helaas niet makkelijk te verplaatsen zijn.

Ga hiervoor langs bij lokale sportscholen en vraag eens wat het kost om (desnoods rondom openingstijden) een zaaltje te huren. Wellicht kan je redelijk goedkoop terecht en heb je de tijd van je leven.

Zelf kopen of een zaaltje huren?

Heb je een groot huis of een boerderij met een stuk land? Dan kan je ook eenmalig fitnessapparatuur aanschaffen. Zo kan je regelmatig dit soort actieve sportdagen organiseren. En er buiten deze dagen om zelf gebruik van maken.

De eenmalige aanschaf van een krachtstation en losse gewichten lijkt misschien even een uitgave. Toch zal je er op de langere termijn heel veel mee besparen.

Denk maar eens na wat een all-in sportabonnement kost. Het elke keer huren van een zaaltje of personal trainer is ook niet echt goedkoop. Wil je dus langer genieten van de fitnessapparatuur en benodigdheden?

Kijk dan eens naar dit overzicht van fitnessapparatuur of deze apparatuur voor krachttraining voor een uitgebreide keuze.

Je kan ook klein beginnen en het stukje bij beetje uitbouwen naar een compleet arsenaal aan fitnessapparatuur, ideaal toch?

Ben jij klaar om fitter te worden?

Je kan dus heel leuk dagjes samen organiseren en supergezond bezig zijn. En hoe leuk is het, wanneer je gaande weg doelen stelt met de groep waarmee je traint.

Zo wordt je niet alleen sterker, fitter en gezonder maar bouw je ook een goede band op met elkaar. Het is veel meer dan alleen maar met gewichten gooien en smijten. Gebruik je tijd naast leuk ook nuttig en je zal er gezamenlijk ook echt de vruchten van gaan plukken.

Lijkt het je wat, begin dan vandaag nog met het zoeken naar geschikte apparatuur en mensen die het wel zien zitten. Hoe eerder je het organiseert, des te sneller ben jij straks in topvorm!

Redacteur