Het wordt dit jaar ietsje prijziger om er met de auto op uit te trekken. Per 1 januari 2018 is de accijns op alle motorbrandstoffen gestegen. De aanpassing voor loodvrije benzine is 0.65 cent per liter. De overheid berekent op haar eigen accijnsverhoging nog eens 21% btw, waardoor de consument uiteindelijk 0,78 cent meer voor een liter Euro95 betaalt. Heeft u een dieselauto, dan draagt u nu per liter 0,47 cent (accijnsverhoging = 0,39 cent) extra bij aan de staatskas. En als u op LPG rijdt, bedraagt de verhoging aan de pomp 0,33 cent per liter (accijnsverhoging = 0,27 cent).

De jaarlijkse aanpassing van brandstofaccijnzen heeft de zogenoemde inflatiecorrectie als grondslag. Maar volgens Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers.com is deze inflatiecorrectie “een raar argument”. Hij meent dat de inflatie juist wordt veroorzaakt door het verhogen van de brandstofprijs. “De overheid profiteert zo steeds opnieuw van prijsstijgingen die ze zelf creëert”.

Hoe zult u de accijnsverhoging voelen in de portemonnee

Vanwege de extra 0,78 cent per liter benzine hoeft u dit jaar beslist geen tripjes te schrappen of in te korten. Met een gemiddelde benzineauto die 12 kilometer aflegt op een liter Euro95 bent u voor een fikse dagtoer van 400 km slechts 25 eurocent extra kwijt. Dit kunt u vele malen meer besparen door slim te tanken. Met een ANWB tankpas kunt u tegen een voordelige pompprijs de tank volgooien. De dekking geldt voor alle tankstations van Nederland, waardoor u ook onderweg voordelig kunt bijtanken. Als lid van de ANWB bent u bovendien verzekerd van snelle hulp bij autopech. Met het gezin een dagje uit moet ontspanning blijven.

Aanhoudend stijgende wereldmarktprijzen voor olie

Als u Nederland graag met de auto verkent, mag u ook letten op de opwaartse trend van de prijs voor ruwe Brent olie. Sinds het dieptepunt van $28 per vat in januari 2016, steeg de prijs al naar $68 per vat aan het einde van 2017. Analisten verwachten dat ook dit jaar de prijs per vat minimaal een aantal dollars duurder zal worden. Gelukkig werkt een verhoging van de internationale olieprijs niet evenredig door op de brandstofprijzen bij lokale tankstations. Dit hebben we, hoe vreemd het ook klinkt, te danken aan de zeer hoge overheidsheffingen (accijns, brandstoffenheffing en voorraadheffing). Wanneer de prijs voor ruwe olie met 10% toeneemt, zal de stijging voor benzine, diesel en LPG aan de pomp maar 2% tot 3% zijn.

 

Redacteur